Foto: Lars Kruse
Foto: Lars Kruse
Detalje. Foto: Lars Kruse
Detalje. Foto: Lars Kruse
Detalje. Foto: Lars Kruse
Indvielse på Aarhus Universitet, 10. maj 2021. Foto: Lars Kruse

Ars – Scientia – Iustitia

Kunst i det fælles rum /

Den fem meter høje, farverige skulptur står på Vennelystparken på pladsen mellem Internationalt Center og Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) og er doneret til Aarhus Universitet af Ny Carlsbergfondet.

Skulpturen er dedikeret til forskeren H.C. Ørsted som mente, at de tre elementer udgør de søjler, som et moderne samfund hviler på. Skulpturen er en påmindelse om, at enhver magtstruktur nødvendigvis må udsættes for kritik og modspil fra den frie kunst, den frie forskning og et uafhængigt retsvæsen.

De 3 figurer er bundet sammen af et det almene, sekulære, nominelle trapper og rummet i trappen det åndelige. Afstøbningen er af klassiske og andre fragmenter, modelstudier, anatomi, Lágregation Trouve, assamblage nuveau, fra billeder, strukturer, frie allegorier, konglomerat af genrer, kategorier, begreber, hybrider som danner nye helheder, samplelage. Artis står mod parken, naturen, det oprindelige og romantikken. Scientia står mod universitetets bygninger, Platon og Sokrates. Justitia står mod byen - det er byernes opkomst, og de mere og mere komplekse stater der fordrer: Med lov skal land bygges.

Hovedfiguren er bygget op som et indre Babelstårn med reference til Tatlin og Merzbau. Rummet i trappen er det åndelige. 

Kilde: Ny Carlsbergfondet

Titel og ide bygger på et citat af H.C. Ørsted som siger at samfundet bygger på 3 søjler, Kunst, Videnskab og Ret. Det er oplysningstidens idealer, den frie uafhængige kunst og dets institutioner, den frie forskning og uafhængige universiteter og et selvstændigt og uafhængigt retsvæsen og domstole, skal danne grundlaget for kritik og modspil til både den politiske og samfundsmæssige magt og særinteresser.

Uden kritik udarter det moderne samfund sig til vilkårlige og uhensigtsmæssige særinteresser af økonomisk og personlig vinding.

Den udvikling vi med deregulering og neoliberale økonomiske modeller har haft siden 80’erne, er nu ved at erodere disse 3 søjlers uafhængighed, og dermed en underminering af den helt nødvendige kritik som enhver magtstruktur skal udsættes for, ihukommende de romerske kejsere der skulle have en slave til at viske dem i øret: Du er dødelig.

Skulpturen
Dette er derfor tænkt som et monument over oplysningstidens idealer, og at de må være udgangspunktet for hvorledes vi udvikler det moderne, et mené, et mené, teqel, ufarsin.

Skulpturgruppen består af 4 dele: en allegori over kunsten, en over viden - skaben, en over retsvæsnet og så en figur hvorom de 3 drejer, utopien, det demokratiske bable, drømmen om det jordiske Jerusalem, udtrykt gennem babelstårnet, menneskets første utopi, den brød som bekendt sammen, som alle efterfølgende utopier, spørgsmålet er: Hvad er utopiens rolle i det moderne?

  • Artis mod parken, naturen, det oprinde - lige, romantikken.
  • Scientia mod universitetets bygninger, Platon og Sokrates.
  • Justitia mod byen, det er byernes opkomst og de mere og mere komplekse stater der fordrer: Med lov skal land bygges. 
  • Babelstårnet det det hele drejer om.

Funktion
Figurerne skulle gerne bruges, både åndeligt og fysisk, den lille »grønning« arkitekterne har skabt, er en lav forhøjning hvor figurerne med tårnet i midten står i forskellige højde og af - stand, man kan sidde på dem, læne sig op ad den, samtale, drikke en øl osv.

Tekst: Bjørn Nørgaard

Tilblivelsesperiode
2015-2021
Materiale
Patineret bronze, tinbronze, guldbronze, sten. Selve hovedfiguren er støbt
Ejer
Aarhus Universitet, Aarhus
Finansiering
Ny Carlsbergfondet

© Photographs and videos may not be used for commercial purposes, unless you have a copyright license with Bjørn Nørgaard and the listed photographers